Mobiele gemeente
Het verkeer uit de knoop halen op zo’n manier dat iedereen mee kan: dat is de mobiliteitsuitdaging. Een goed functionerend openbaar vervoer kan ook in Balen bijdragen aan een duurzame mobiliteit. Helaas is het aantal Balenaars die een abonnement hebben voor het openbaar vervoer gedaald van ca 22 procent in 2017 naar 18 procent in 2022. We moedigen fietsen aan, vooral door te zorgen voor een betere fietsinfrastructuur. Op die manier trekken we het verkeer vlot, maken we het centrum en de wijken leefbaar en zorgen we voor propere lucht in de gemeente.
Wat wij willen
Eén. Invoering van een nieuw mobiliteitsplan. Voor een leefbaar en aantrekkelijk centrum.
We weren het zwaar doorrijdend verkeer uit het centrum van Balen (Markt, Steegstraat tot Veststraat en Vaartstraat tot A. Dierckxstraat) en laten daar ook voor personenwagens alleen bestemmingsverkeer toe.
We laten experten onderzoek doen naar de haalbaarheid van de doorstroming van het zwaar doorrijdend verkeer langs het traject A.Dierckxstraat, Stationsstraat, Gasthuisstraat en Veststraat. Vrachtverkeer dat richting Soef en Rijsberg wil rijden, vragen we dat te doen via Steegsebaan, Vredelaan en Europalaan.
Autobestuurders die naar het centrum komen, vragen we gebruik te maken van de parkings aan de kerk, de bibliotheek, in de Boudewijnlaan, de Gustaaf Woutersstraat, het winkelcomplex (Carrefour, Delsupehe). We willen in het centrum ruimte creëren voor fietsers en voetgangers en het parallel parkeren langs de centrumstraten vermijden.
In het centrum mogen auto’s ook alleen binnenrijden als dat hun bestemming is.
Bestemmingsverkeer mag in de centrumstraten maximaal een kwartier parkeren.
We zorgen dat het centrum veiliger wordt voor fietsers (en voetgangers) en tegelijk bereikbaar blijft voor wie daar zijn aankopen doet. Doordat er veel minder of geen auto’s meer in de centrumstraten geparkeerd staan en er veel minder verkeer in het centrum is, wordt dit aantrekkelijker voor iedereen: voor mensen op de terrasjes op de Markt, voor wandelaars, voor winkeliers …
Twee. Meer aandacht voor de zwakke weggebruiker
We realiseren veiliger verkeer in alle schoolomgevingen
Drie. Uitbreiding en versterking van het openbaar vervoer
Nu de Vlaamse regering en De Lijn het busvervoer volop inperken, verwachten we van het gemeentebestuur dat het zich daartegen verzet en alles doet om voor de Balenaren voldoende lijnen en haltes te behouden/krijgen. Openbaar vervoer moet beschikbaar, comfortabel en liefst gratis zijn.
Van de gemeente verwachten we dat ze een bijdrage geeft aan wie een abonnement neemt op het openbaar vervoer.
We dringen bij De Lijn speciaal aan op een buslijn naar elke wijk en naar elke industriezone. We breiden het aanbod uit zodat ook de vroege en late uurtjes bediend worden.
Industriezones moeten met de bus bereikbaar zijn tijdens de shiftwissels.